English version below


    Algemene handelsvoorwaarden van 3Made BV


    Hoofdstuk I - Algemene Bepalingen

    Artikel 1 – Toepasselijkheid van deze voorwaarden

    1. Deze algemene handelsvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen en

    Overeenkomsten met betrekking tot de levering en/of verhuur van goederen en/of diensten door 3Made BV, met maatschappelijke zetel te 2550 Kontich, Duffelshoek 69, met ondernemingsnummer BE 0753.612.202. In deze algemene handelsvoorwaarden verwijst "3Made BV" naar de vennootschap die de Overeenkomst met de Klant aangaat, zoals blijkt uit de offerte en de facturatie. De Klant erkent en bevestigt voorafgaand aan elke transactie kennis genomen te hebben van deze voorwaarden, en deze door de enkele uitvoering van de transactie uitdrukkelijk te aanvaarden. 

    2. Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op alle voorwaarden van de Klant die er niet mee in overeenstemming zijn, zelfs als ze bepalingen bevatten die vergelijkbaar zijn met de hier vermelde bepalingen. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden, zelfs als deze op onze documenten staan, kunnen alleen tegengesteld worden aan ons indien en wanneer deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn bevestigd door één van de zaakvoerders van 3Made BV.

    3. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met 3Made BV, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

    4. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van een of meer clausules in deze voorwaarden leidt in geen geval tot de nietigheid van de andere voorwaarden of van de overeenkomst. Het feit dat 3Made BV geen gebruik maakt van een of andere gunstige bepaling in deze algemene voorwaarden kan niet worden uitgelegd als een verklaring van afstand van haar recht om zich daarop te beroepen of er later een beroep op te doen..


    Artikel 2 – Sluiten van verbintenissen en overeenkomsten

    1. Offertes opgemaakt door 3Made BV zijn geldig gedurende 30 dagen of gedurende een kortere termijn als vermeld in de offerte. Offertes zijn louter informatief en kunnen op eender welk ogenblik worden ingetrokken of gewijzigd door 3Made BV. Tenzij anders aangegeven, is in de offertes geen installatie, bediening, montage of transport e.d. begrepen. Tenzij anders aangegeven, zijn de prijzen in de offertes altijd exclusief BTW.

    2. De offerte opgemaakt door 3Made BV, samen met deze algemene handelsvoorwaarden, vormen vanaf aanvaarding van de offerte door de Klant (hetzij uitdrukkelijk door ondertekening ervan, hetzij stilzwijgend, bij begin van uitvoering ervan) een bindende overeenkomst tussen de Klant en 3Made BV (de “Overeenkomst”). Definitief aanvaarde offertes/ondertekende bestelbonnen kunnen door de Klant niet meer worden geannuleerd, tenzij mits uitdrukkelijk wederzijds schriftelijk akkoord.

    3. Voor werkzaamheden waarvoor naar hun aard geen opdrachtbevestiging wordt verzonden, geldt de factuur tevens als opdrachtbevestiging, welke factuur ook wordt geacht de Overeenkomst juist en volledig weer te geven.

    4. 3Made BV behoudt zich te allen tijde het recht voor om zonder opgaaf van redenen opdrachten en/of bestellingen te weigeren.

    5. Bij herhaald contracteren tussen 3Made BV en de Klant, kunnen geen rechten geput worden uit het repetitief karakter en dient telkens op de specifieke Overeenkomst betreffende de gecontracteerde transactie teruggevallen te worden, uitgezonderd voor wat betreft deze handelsvoorwaarden, die geacht gekend, aanvaard en van toepassing te zijn op elke Overeenkomst.

    6. In beginsel wordt er gecontracteerd onder gelding van het principe van de in de offerte opgegeven

    “eenheidsprijzen”. De prijzen vermeld in catalogi, op websites en gelijkaardige media zijn louter indicatief. Enkel mits uitdrukkelijk akkoord ter zake wordt hiervan afgeweken, met dien verstande dat elke afwijking enkel betrekking heeft op de specifieke transactie en nooit als precedent kan ingeroepen worden voor latere transacties.   

    7. Partijen bevestigen voor zoveel als nodig dat de communicatie tussen hun rechtsgeldig kan gevoerd worden per fax en per e-mail, tenzij anders bepaald in deze algemene voorwaarden.

    8. Elke Overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de Klant, uitsluitend ter beoordeling van 3Made BV, voldoende kredietwaardig is voor de nakoming van zijn betalingsverplichtingen onder de Overeenkomst. 3Made BV is gerechtigd, bij of na het aangaan van de Overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van de Klant een voorschot van welke grootte dan ook te verlangen en/of zekerheid te eisen dat zowel aan de betaling als aan de overige verplichtingen van de Klant onder enige Overeenkomsten met 3Made BV zal worden voldaan. De niet-betaling van het voorschot werkt opschortend ten voordele van 3Made BV, en 3Made BV zal het recht hebben de eventuele overeengekomen uitvoeringstermijnen naar haar goeddunken te herzien. Indien ondertussen de eenheidsprijzen werden verhoogd, zullen deze verhoogde prijzen van toepassing zijn. Zonder afbreuk te doen aan enige andere rechten van 3Made BV onder de Overeenkomst, behoudt 3Made BV zich het recht voor om, ingeval bij gedeeltelijke levering de betaling van enige deellevering uitblijft, de resterende deelleveringen op te schorten of te annuleren, onverminderd haar recht op schadevergoeding.


    Artikel 3 – Prestatievoorwaarden

    1. 3Made BV zal de Overeenkomst naar beste weten en kunnen uitvoeren.

    2. 3Made BV heeft het recht bepaalde werkzaamheden door derden te laten verrichten, indien en voor zover zij dit noodzakelijk acht voor de goede uitvoering van de overeenkomst.

    3. 3Made BV behoudt zich eveneens het recht voor om goederen/materialen afkomstig van derden te (laten) leveren, indien van toepassing, van een ander merk en merk dan vermeld in de aanbieding, het bestek of de Overeenkomst, mits deze goederen en materialen van vergelijkbare kwaliteit zijn en zonder dat 3Made BV dientengevolge tot schadevergoeding en/of prijsvermindering gehouden is.

    4. De Klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan 3Made BV aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te weten dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan 3Made BV worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan 3Made BV zijn verstrekt, heeft 3Made BV het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Klant in rekening te brengen.

    5. Tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk anderszins werd overeengekomen, zijn enige door 3Made BV opgegeven leveringstermijnen louter indicatief en een overschrijding ervan is geen grond tot enige aansprakelijkheid of tot schadevergoeding, noch geeft deze de Klant het recht de Overeenkomst te annuleren en/of de afname te weigeren.

    6. 3Made BV is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat de Klant onjuiste en/of onvolledige gegevens verstrekte.

    7. Gedeeltelijke leveringen zijn toegestaan. Indien de werkzaamheden in gedeelten worden geleverd, is 3Made BV gerechtigd elke deellevering afzonderlijk te factureren.

    8. De opdrachtgever is verplicht de gekochte/gehuurde goederen af te nemen op het moment dat deze aan hem worden geleverd, dan wel op het moment dat deze volgens de overeenkomst te zijner beschikking worden gesteld.

    9. Indien de klant de nodige informatie of instructies voor de levering van de goederen niet heeft verstrekt of weigert deze in ontvangst te nemen, worden de goederen in casu te zijner beschikking en voor zijn rekening en risico gehouden. De Klant is aansprakelijk voor alle bijkomende kosten, bijvoorbeeld en niet-beperkend, bijvoorbeeld: bewaarloon, nutteloze transportkosten, tijdverlies, administratieve kosten en dergelijke.

    10. Wanneer de Overeenkomst betrekking heeft op werkzaamheden op locatie, zal de Klant er zorg voor dragen dat de werkzaamheden tijdig kunnen worden aangevangen, onder meer door de werklocatie voor het personeel van 3Made BV, voor door 3Made BV aangestelde medewerkers en met betrekking tot de te leveren goederen gemakkelijk toegankelijk te maken. Voorts zal de Klant zorg dragen voor de beschikbaarheid van de benodigde elektrische stroom en aansluitingen en een goede verlichting van de werkplekken en, indien nodig, hulpmiddelen zoals hoogwerkers en steigers ter beschikking stellen en zich ervan vergewissen dat geen werkzaamheden van derden de uitvoering van werkzaamheden door personeel van 3Made BV hinderen of vertragen. De Klant is aansprakelijk voor alle bijkomende kosten indien niet aan de hierboven vermelde voorwaarden wordt voldaan.

    11. Voor wat betreft alle export naar bestemmingen buiten de EU, zowel wat betreft verkoop als verhuur, en gezien het feit dat de leveringen steevast EXW Kontich zijn, is het de verantwoordelijkheid van de Klant om de vereiste douanepapieren onverwijld aan 3Made BV te bezorgen (voor verkoop = het formulier 'Enig Document', voor huurcontracten = het formulier 'Enig Administratief Document' of ATA-carnet als bewijs van tijdelijke uitvoer). Alle kosten verbonden aan deze (tijdelijke) export zullen aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

    12. Tenzij anders vermeld, worden de goederen EXW (Ex Works - Incoterms 2010) geleverd vanuit de magazijnen van 3Made BV. Het risico van verlies, beschadiging en diefstal gaat over op de Klant op het moment van levering. Het vervoer van de goederen geschiedt te allen tijde voor rekening en risico van de opdrachtgever.. 


    Artikel 4 - Wijziging en opzegging van de Overeenkomst

    1. Indien een wijziging of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft zal 3Made BV de Klant hierover tevoren inlichten. Mondelinge toezeggingen en/of wijzigingen inzake Overeenkomst(en) zijn slechts bindend na uitdrukkelijke schriftelijke aanvaarding door 3Made BV.

    2. Zonder afbreuk te doen aan enige andere rechten of rechtsmiddelen, 3Made BV is gerechtigd over te gaan tot onmiddellijke ontbinding van de Overeenkomst(en), zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst, in de volgende gevallen:

    a. Ingeval de Klant nalaat aan enige van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst te voldoen;

    b. Indien na het afsluiten van de Overeenkomst aan 3Made BV ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant niet aan zijn verplichtingen zal kunnen voldoen;

    c. Indien 3Made BV de Klant bij het sluiten van de Overeenkomst, dan wel tijdens uitvoering daarvan, heeft gevraagd zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is;

    d. Ingeval van faillissement, vereffening, insolvabiliteit of staking van betaling van of door de Klant, of het indienen door de Klant van een vrijwillig verzoek tot gerechtelijke reorganisatie (in de zin van de Belgische Wet van 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van de ondernemingen), op voorwaarde echter, in het laatste geval, dat de Klant niet binnen dertig (30) dagen na ontvangst van een verzoek van 3Made BV in die zin heeft bevestigd dat hij zal doorgaan met het uitvoeren van de Overeenkomst en het nakomen van al zijn verplichtingen daaronder.

    3. In geval van ontbinding overeenkomstig artikel 5(2) hierboven, zullen alle vorderingen van 3Made BV op de Klant onmiddellijk opeisbaar en betaalbaar worden en zal de Klant gehouden zijn alle door 3Made BV geleverde of ter beschikking gestelde goederen binnen 24 uur na ontvangst van een schriftelijke kennisgeving door 3Made BV aan 3Made BV terug te bezorgen. Zonder afbreuk te doen aan enig ander recht van 3Made BV onder de Overeenkomst of deze handelsvoorwaarden, ingeval de Klant de goederen niet binnen 24 uur terugbezorgt, zullen 3Made BV en/of haar aangestelden gerechtigd zijn om de lokalen waar de goederen zich bevinden te betreden om de goederen terug in bezit te nemen. De Klant dient hiertoe zijn medewerking te verlenen.


    Artikel 5 – Adviezen en gegevens

    1. Adviezen worden naar beste kennis van zaken gegeven. 3Made BV aanvaardt geen aansprakelijkheid voor (mondelinge of schriftelijk) gegeven adviezen.

    2. Adviezen gegeven door 3Made BV kunnen de Klant nimmer ontheffen van de plicht tot eigen onderzoek met betrekking tot de geschiktheid van de goederen met het door de Klant beoogde doel. Hetzelfde geldt voor gegevens omtrent de samenstelling van goederen en toepassingsmogelijkheden.


    Artikel 6 – Facturen en Betaling 

    1. Alle facturen zijn contant betaalbaar, tenzij schriftelijk een betalingstermijn wordt overeengekomen.

    2. Alle bedragen verschuldigd aan 3Made BV moeten volledig zonder aftrek, korting of verrekening  geschieden door storting of overmaking op een door 3Made BV aangegeven rekening. De Klant kan geen enkele compensatie, tegenvordering of retentierecht inroepen tegen 3Made BV, hetzij op grond van contractbreuk, fout, schending van wettelijke verplichtingen of welke andere reden dan ook aanvoeren om een uitstel van betaling voor het geheel of een deel van dat bedrag te rechtvaardigen.

    3. Indien betalingstermijnen werden toegestaan, vervallen deze van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling door het enkele feit van het niet respecteren van een tussentijdse vervaldag of termijn, en wordt het integrale saldo onmiddellijk verschuldigd, verhoogd met de toepasselijke nalatigheidsinteresten en kosten.

    4. Klachten of betwistingen dienen binnen de 7 werkdagen volgend op de factuurdatum schriftelijk per aangetekend schrijven ter kennis worden gebracht van 3Made BV om ontvankelijk te zijn. De betwisting door de Klant van enige factuur of enig deel daarvan, om welke reden ook, geeft de Klant niet het recht om de betaling van de vervallen facturen in te houden, zelfs niet gedeeltelijk.

    5. In geval de Klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is de Klant nalatigheidsinteresten verschuldigd aan de bijzondere interestvoet bepaald in Artikel 5 van de Belgische Wet van 2 augustus

    2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand in handelstransacties over het verschuldigde bedrag zonder dat hiervoor enige in gebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist, evenals zal hij een forfaitair schadebedrag van 10% van het totale factuurbedrag, met een minimum van 200 euro, verschuldigd zijn, onverminderd het recht van 3Made BV op volledige schadevergoeding.

    Alle gerechtskosten en buitengerechtelijke kosten van 3Made BV, waaronder begrepen kosten van interne en externe adviezen, die voor 3Made BV voortvloeien uit het niet nakomen door de Klant van enige (betaling)verplichting, zijn voor rekening van de Klant.

    Door de Klant gedane betalingen strekken steeds ter aflossing van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de Klant dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.

    6. Wissels, cheques, cessie, betaling door derden of kredietverlening brengen geen schuldvernieuwing teweeg, noch enige wijziging aan de bepalingen van de Overeenkomst.

    7. Facturen die minder dan 50 euro bedragen, zullen automatisch verhoogd worden met 5 euro administratiekosten.


    Artikel 7 – Aansprakelijkheid 

    1. 3Made BV is slechts aansprakelijk voor de door haar contractbreuk (inclusief zware fout) of onrechtmatige daad veroorzaakte en door de Klant rechtstreeks geleden schade, ten belope van maximaal de prijs die door de Klant betaald werd voor de goederen of diensten (inclusief verhuur) die aanleiding hebben gegeven tot de schade. Iedere andere aansprakelijkheid van 3Made BV is uitdrukkelijk uitgesloten, daaronder onder meer inbegrepen indirecte of bijzondere schade, schade wegens gederfde winst, verlies van contracten, goodwill of aantasting van reputatie, beschadiging of vernietiging van data, of enige andere vorm van “lucrum cessans” of gevolgschade van welke aard dan ook, ongeacht hoe zulke schade of verlies is ontstaan en ongeacht of ze haar oorsprong vindt in of veroorzaakt is door de contractbreuk (inclusief zware fout) of onrechtmatige daad.

    2. De Klant vrijwaart 3Made BV voor alle schade die 3Made BV mocht lijden als gevolg van aanspraken van derden die verband houden met de door 3Made BV geleverde goederen of diensten, daaronder onder meer begrepen: aanspraken van derden (met inbegrip van werknemers van 3Made BV) die schade lijden welke het gevolg is van het handelen of nalaten van de Klant of van door hem ontstane onveilige situaties of als gevolg van een gebrek in door 3Made BV geleverde producten of diensten die door de Klant werden gebruikt of gewijzigd onder toevoeging van of samen met andere producten of diensten.

    3. Zonder afbreuk te doen aan het bovenstaande, erkent de Klant uitdrukkelijk dat 3Made BV geen enkele verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot door de Klant of derden aangebrachte wijzigingen aan of oneigenlijk gebruik van het geleverde.


    Artikel 8 – Overmacht

    1. Niettegenstaande enige strijdige bepaling in deze algemene handelsvoorwaarden, is 3Made BV niet aansprakelijk ten aanzien van de Klant voor enig verlies of schade die de Klant zou kunnen lijden als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van het feit dat de levering van goederen of diensten door 3Made BV wordt gehinderd of vertraagd of onmogelijk, aanzienlijk moeilijker, kostelijker of onrendabel wordt gemaakt door omstandigheden of gebeurtenissen buiten de redelijke controle van 3Made BV, waaronder (maar niet beperkt tot) heirkracht, oorlog, oproer, staking (inclusief binnen het bedrijf van 3Made BV), lockout, handelsgeschillen of arbeidsoproer, ongeval, uitvallen van installaties of machines, brand, overstroming, storm, moeilijkheden of toegenomen kosten voor het vinden van arbeidskrachten, materiaal, grondstoffen of vervoer.

    2. Zolang de situatie van overmacht aanhoudt, worden de verplichtingen van 3Made BV opgeschort. Indien de periode van overmacht langer duurt dan 14 dagen, zijn beide partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval enige verplichting tot schadevergoeding bestaat.

    3. Indien 3Made BV bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde en/of het nog uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke Overeenkomst.  Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.


    Artikel 9 – Toepasselijk recht

    1. Alle vragen en geschillen betreffende de geldigheid, interpretatie, tenuitvoerlegging, uitvoering of beëindiging van deze algemene handelsvoorwaarden of enige offerte, bestelling, Overeenkomst daaronder zullen worden beheerst door en geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgisch recht. De toepassing van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. De Klant erkent uitdrukkelijk de bevoegdheid van de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Mechelen, België. 

    2. Zonder afbreuk te doen aan enige andere bepaling van deze voorwaarden, zullen enige vorderingen van de Klant ontstaan uit of in verband met deze voorwaarden, of enige offerte, bestelling of Overeenkomst daaronder, in ieder geval verjaren na verloop van zes (6) maanden vanaf de datum van het vervullen van de levering en/of de dienst.


    Hoofdstuk II - Bijzondere Bepalingen van Toepassing op Verkoop, Aanneming, Verhuur, Diensten en Herstellingen


    Artikel 10 – Verkoop en aanneming

    1. 3Made BV behoudt de volledige eigendom van de goederen tot de volledige en definitieve betaling van de overeengekomen prijs, zaakwaarvan, vermeerderd met eventuele transportkosten, belastingen, vaste vergoedingen en achterstallige interesten. Tot die tijd behoudt 3Made BV het recht om volledige betaling te eisen, ongeacht de lopende deelbetalingen. Tot deze volledige en definitieve afrekening is het de Cliënt volledig verboden om de geleverde goederen te verkopen, te schenken, te leasen of te lenen, in onderpand te geven, te gebruiken voor hypothecaire doeleinden, of op enigerlei wijze te bezwaren, te verwerken of op te nemen in een onroerend goed, over te dragen of te gebruiken als inbreng, hetzij gratis, hetzij tegen een vergoeding. 3Made BV en/of de door haar aangestelde personen hebben het recht om zich toegang te verschaffen tot de lokalen (van de Klant of van derden) waar de goederen zich bevinden om ze terug te nemen op basis van wat in dit artikel is vermeld indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt. De Klant zal op het eerste eenvoudige verzoek van 3Made BV zijn volledige medewerking verlenen.

    2. 3Made BV is niet aansprakelijk voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de Klant zelf heeft of redelijkerwijze had kunnen waarnemen bij levering. Om ontvankelijk te zijn moeten klachten met betrekking tot zichtbare gebreken onmiddellijk binnen één (1) kalenderdag na levering, en in elk geval voor enig

    gebruik van de goederen, door de Klant schriftelijk gemeld te worden. Alle overige klachten met betrekking tot verkochte goederen dienen binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen na levering schriftelijk aan 3Made BV te worden gemeld.

    3. Bij opdrachten waar geheel of gedeeltelijk aanneming aan te pas komt, geschiedt de oplevering stilzwijgend wanneer geheel of gedeeltelijk geleverd en in dienst genomen wordt zonder voorbehoud, dan wel wanneer de Klant of derden zelf werkzaamheden verrichten aan de geleverde goederen of deze in bezit nemen zonder voorbehoud. De aanvaarding door oplevering dekt alle zichtbare gebreken. Gezien de aard van het werk en de activiteiten van 3Made BV gebeurt de oplevering van aannemingswerken in één fase, die onmiddellijk en definitief is.

    4. 3Made BV is slechts aansprakelijk voor zijn onderaannemer wanneer het een zuivere en rechtstreekse onderaanneming betreft. Van zodra 3Made BV niet de vrije keuze van onderaannemer heeft, of van zodra tijdens de werken blijkt dat de Klant zich rechtstreeks tot de onderaannemer wendt, vervalt elke aansprakelijkheid van 3Made BV desbetreffende, zodat eventuele navolgende facturatie uitsluitend als technische verwerking dient beschouwd te worden. De Klant kan het nakomen van zijn eigen verbintenissen ten overstaan van 3Made BV niet afhankelijk stellen van stukken, gegevens of berekeningswijzen die te maken hebben met het contract van onderaanneming, behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen. De Klant staat in voor de plaats van levering en de nutsvoorzieningen (als daar zijn elektriciteit, water en verwarming).

    5. Zonder afbreuk te doen aan enige andere bepaling van deze algemene handelsvoorwaarden, kan 3Made BV nooit gehouden zijn tot meer dan datgene waartoe zijn leveranciers en onderaannemers ten opzichte van 3Made BV gehouden zijn, of ten belope van waarborg die haar zelf werd verstrekt.

    6. Bij verkoop van 2de handsartikelen geeft 3Made BV geen enkele garantie op de goederen. De Klant koopt de goederen in de staat zoals ze zich bevinden, zonder enige aansprakelijkheid of garantie vanwege 3Made BV. 


    Artikel 11 – Verhuur en diensten (afgewerkte producties)

    1. Onder de Klant wordt mede verstaan “de huurder”; onder “verhuurder” wordt verstaan 3Made BV.

    2. Indien 3Made BV haar leververplichtingen niet kan nakomen, om welke reden ook, zal 3Made BV de Klant hiervan zo vlug mogelijk verwittigen en eventuele alternatieven voorstellen. Indien deze alternatieven niet worden aanvaard door de Klant, zal de Klant enkel het recht hebben de Overeenkomst te annuleren zonder enige kosten voor de Klant. Enige verdere aansprakelijkheid of schadevergoeding vanwege 3Made BV is uitgesloten.

    3. De gehuurde goederen blijven te allen tijde eigendom van 3Made BV of, in voorkomend geval, van de met haar verbonden ondernemingen. De huurder zal de goederen uitsluitend gebruiken voor het doel waarvoor de goederen gefabriceerd zijn. De huurder garandeert de verhuurder bekend te zijn met de werking van de goederen. De huurder zal de goederen op een goede manier behandelen en zorg dragen voor een behoorlijke en veilige opslagplaats. 

    4. De huurder is te allen tijde aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van de gehuurde goederen totdat deze terug werden bezorgd in de magazijnen van 3Made BV. De huurder zal enige schade aan of verlies van de gehuurde goederen onmiddellijk melden aan de verhuurder en zal deze goederen onmiddellijk teruggeven aan de verhuurder. Tevens zal de huurder in geval van diefstal of vandalisme hiervan terstond aangifte doen bij de politie in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden, dan wel het vandalisme werd aangericht, en een kopie van deze aangifte aan de verhuurder bezorgen. De huurder zal de verhuurder vergoeden voor de kosten van herstel of vervanging van de gehuurde goederen en voor het verlies van huuropbrengsten gedurende de periode vereist voor herstel of vervanging, in de mate dat dergelijke periode de overeengekomen huurperiode overschrijdt waarvoor door de huurder werd betaald. De huurder zal de goederen verzekeren gedurende de tijd dat deze goederen ter beschikking staan van de huurder tegen schade en verlies (inclusief diefstal). 3Made BV is gerechtigd te allen tijde de polis en bewijs van betaling van de premies op te vragen. Indien de huurder geen afdoende verzekering onderschrijft (of er niet in slaagt om dit aan te tonen aan de verhuurder), of in geval de huurder de verhuurder daarom verzoekt, zal de verhuurder of om het

    even welke van de met hem verbonden ondernemingen een verzekering onderschrijven om de risico’s van accidentele schade aan, en verlies of diefstal van de gehuurde goederen te dekken, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in de Bijzondere Voorwaarden “Accidentele Schade en Diefstal – Afstand van Verhaal”.   

    5. De huurder is verantwoordelijk voor alle schade toegebracht aan derden door materialen van 3Made BV ongeacht de staat ervan. De huurder zal zich verzekeren voor alle welkdanige schade veroorzaakt door eigen daad of gebreken in de materialen.

    6. De huurder zal te allen tijde aan de verhuurder, dan wel een door de verhuurder gevolmachtigde toegang geven tot de gebouwen of erven waar de goederen zich bevinden, teneinde de aanwezigheid en/of toestand van de goederen te inspecteren. 3Made BV is ten allen tijde gerechtigd om de goederen bij de huurder of diens houder weg te nemen indien de huurder zijn verplichtingen niet nakomt. De huurder dient hiertoe zijn medewerking te verlenen.

    7. Alle gehuurde goederen zijn gekeurd volgens de Belgische wetgeving. De huurder zelf is verantwoordelijk voor alle nodige keuringen ter plaatse en alle vergunningen en/of toelatingen voor gebruik van gehuurde goederen.

    8. De huurder dient zich er van te vergewissen dat de gehuurde goederen in goede conditie aan hem werden geleverd. Het aannemen van de goederen door de huurder of zijn vervoerder zonder aantekening op de vrachtbrief of het reçu of andere vorm van ontvangstbevestiging geldt als bewijs dat de zending compleet en uiterlijk in goede conditie is afgegeven.

    9. Iedere storing aan de gehuurde goederen dient onverwijld schriftelijk gemeld te worden aan 3Made BV op straffe van niet-ontvankelijkheid van de klacht. 

    10. Alle goederen moeten in de originele staat teruggebracht worden: reparaties, verbouwingen of andere wijzigingen door de huurder of derden aangebracht aan de goederen zijn uitdrukkelijk verboden zonder de schriftelijke toestemming van de verhuurder, en alle eventuele hieruit ontstane schade en/of kosten zullen verhaald worden op de huurder.

    11. Laattijdige retour van de gehuurde goederen wordt te allen tijde aangerekend en vermeerderd met de kosten die hieruit voortvloeien.   

    12. Vervroegde retour van de goederen geeft geen aanleiding tot prijsreducties, de overeengekomen prijs voor de volledige huurperiode zal worden aangerekend.

    13. De verhuurder is gerechtigd een waarborgsom van de huurder te eisen en behoudt zich het recht om vervallen huurtermijnen te compenseren met de waarborgsom, evenals de kosten van reparatie en/of reiniging van de gehuurde goederen.

    14. Bij afgewerkte producties (inclusief diensten en ter beschikking stellen van personeel door de verhuurder) gelden dezelfde voorwaarden als degene bepaald in dit Artikel 12.



    Artikel 12 – Reparaties 

    1. Door het indienen van een aanvraag voor een Return Merchandise Authorisation (RMA) verklaart de Klant zich akkoord met deze algemene voorwaarden.   

    2. Door het indienen van RMA aanvraag  gaat de Klant er mee akkoord dat een offertekost zal worden aangerekend, zelfs indien de Klant de opgemaakte offerte weigert.   

    3. Alle gecommuniceerde termijnen voor herstelling en/of onderhoud zijn louter indicatief.

    4. 3Made BV is niet verantwoordelijk voor oneigenlijke of niet-verpakte goederen en kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade als gevolg van dergelijke nalatigheid. Wanneer de Klant de originele verpakking van de goederen niet gebruikt, neemt hij het risico van schade aan de goederen op zich tijdens de terugzending naar 3Made BV.

    5. Indien na ontvangst van het toestel voor herstelling en/of onderhoud blijkt dat er bijkomende verborgen of niet door de Klant gemelde gebreken zijn, zal 3Made BV een nieuwe offerte opmaken en ter goedkeuring aan de Klant voorleggen.

    6. Bij elke opdracht tot herstelling, aanpassing of onderhoud is de Klant verantwoordelijk voor de opslag van enige data dewelke zich op het toestel mogen bevinden. 3Made BV kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies of schade aan/van de data.

    7. De teruggave van accessoires die niet op de RMA-toepassing zijn vermeld, kan niet worden geëist.

    8. 3Made BV zal de door de Klant toevertrouwde materialen voor herstelling en/of onderhoud verzekeren tegen brand en diefstal, zolang deze in haar bezit zijn. Ieder andere aansprakelijkheid van 3Made BV wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

    9. Voor toestellen onder garantie gelden de garantievoorwaarden van de fabrikant. Alle kosten voor reparaties en/of onderhoud uitgevoerd door 3Made BV welke niet gedekt zijn onder de garantie van de fabrikant, worden door 3Made BV aan de Klant gefactureerd. Toestellen waarvan de herstelling onder garantie gebeurt, zullen na herstelling worden teruggestuurd op kosten van 3Made BV.

    10. De afhaling of ontvangst van toestellen door de Klant of haar/zijn gevolmachtigde, geldt steeds als goedkeuring van de staat waarin zich het toestel bevindt.

    11. Indien de Klant gedurende een periode van 1 maand na de herstelling en/of opmaak van de desbetreffende offerte, nalaat het toestel op te halen, is 3Made BV gemachtigd om het toestel te verkopen, en al haar kosten af te trekken van de bekomen netto verkoopprijs (exclusief BTW) van het toestel. Het eventuele saldo zal worden gestort op een door de Klant aan te duiden bankrekening.

    12. Op reparaties uitgevoerd door 3Made BV geldt een garantieperiode van 3 maanden, met dien verstande dat de garantie beperkt is tot de gebruikte onderdelen en uitgevoerde werken. 



    General Terms and Conditions of 3Made BV


    Chapter I - General Provisions


    Article 1 – Applicability of these Terms and Conditions


    1. These general terms and conditions apply to all offers, orders, and agreements relating to the supply and/or rental of goods and/or services by 3Made BV, with its registered office at 2550 Kontich, Duffelshoek 69, and company number BE 0753.612.202.

    In these general terms and conditions, "3Made BV" refers to the company entering into the agreement with the Customer, as stated in the offer and invoicing. The Customer acknowledges and confirms, prior to any transaction, having read these terms and conditions and explicitly accepts them through the mere execution of the transaction.

    2. These general terms and conditions take precedence over any terms and conditions of the Customer that conflict with them, even if such terms contain provisions similar to those mentione. Deviations from these general terms and conditions, even if stated on our documents, are only binding if and when expressly confirmed in writing by one of the managing directors of 3Made BV.

    3. These terms and conditions also apply to all agreements with 3Made BV that require the involvement of third parties for their execution.

    4. The possible nullity or invalidity of one or more clauses in these terms and conditions shall in no way result in the nullity of the other terms and conditions or the agreement. The fact that 3Made BV does not invoke a certain favorable provision of these general terms and conditions cannot be interpreted as a waiver of its right to rely on it or to invoke it at a later time.


    Article 2 – Formation of Commitments and Agreements


    1. Offers issued by 3Made BV are valid for 30 days or for a shorter period if stated in the offer. Offers are for informational purposes only and can be withdrawn or amended at any time by 3Made BV. Unless otherwise indicated, offers do not include installation, operation, assembly, transport, or similar services. Unless explicitly stated otherwise, the prices in the offers are always exclusive of VAT.

    2. The offer issued by 3Made BV, together with these general terms and conditions, constitutes a binding agreement (the "Agreement") between the Customer and 3Made BV as soon as the Customer accepts the offer (either explicitly by signing it or implicitly by commencing its execution). Offers that are definitively accepted or signed purchase orders cannot be canceled by the Customer, except with the express mutual written agreement of both parties.

    3. For tasks where, by their nature, no order confirmation is sent, the invoice shall also serve as the order confirmation, and this invoice shall be deemed to correctly and fully reflect the Agreement.

    4. 3Made BV reserves the right to refuse orders and/or assignments at any time and without providing reasons.

    5. In the case of repeated contracting between 3Made BV and the Customer, no rights can be derived from the repetitive nature of the transactions. Each specific transaction must refer to its corresponding Agreement, except for these general terms and conditions, which are deemed to be known, accepted, and applicable to every Agreement.

    6. Agreements are generally concluded based on the principle of "unit prices" as stated in the offer. Prices listed in catalogs, on websites, and similar media are for guidance only. Deviations from these prices are only valid if expressly agreed upon, with the understanding that such deviations apply solely to the specific transaction and cannot serve as precedents for future transactions.

    7. Parties confirm, insofar as necessary, that communication between them can validly take place via email, unless otherwise specified in these general terms and conditions.

    8. Every Agreement is concluded under the suspensive condition that the Customer, as determined solely by 3Made BV, is sufficiently creditworthy to meet their payment obligations under the Agreement. 3Made BV is entitled, either upon or after the conclusion of the Agreement and before proceeding with performance, to request an advance payment of any amount and/or to require security to ensure that the Customer will fulfill their payment and other obligations under any Agreements with 3Made BV. Failure to pay the advance suspends 3Made BV's obligations, and 3Made BV shall have the right to revise any agreed-upon execution deadlines at its discretion. If, in the meantime, unit prices have increased, the increased prices will apply. Without prejudice to any other rights under the Agreement, 3Made BV reserves the right, in the event of non-payment for partial deliveries, to suspend or cancel remaining partial deliveries, without prejudice to its right to claim damages.


    Article 3 – Performance Conditions


    1. 3Made BV will execute the Agreement to the best of its knowledge and ability.

    2. 3Made BV has the right to have certain work carried out by third parties, if and to the extent that it deems this necessary for the proper execution of the Agreement.

    3. 3Made BV also reserves the right to have goods/materials supplied by third parties, and if applicable, from a different brand or make than specified in the offer, specifications, or Agreement, provided that these goods and materials are of comparable quality and without 3Made BV being obliged to pay damages and/or offer a price reduction.

    4. The Customer is responsible for ensuring that all data, which 3Made BV indicates as necessary or which the Customer reasonably should know are necessary for the execution of the Agreement, is provided to 3Made BV in a timely manner. If the required data for the execution of the Agreement is not provided in time, 3Made BV has the right to suspend the performance of the Agreement and/or charge the Customer any additional costs resulting from the delay according to the usual rates.

    5. Unless explicitly agreed otherwise in writing, any delivery deadlines provided by 3Made BV are purely indicative, and exceeding these deadlines does not provide grounds for any liability or compensation, nor does it give the Customer the right to cancel the Agreement and/or refuse acceptance.

    6. 3Made BV is not liable for any damage, of any kind, arising from the Customer providing incorrect and/or incomplete data.

    7. Partial deliveries are permitted. If the work is delivered in parts, 3Made BV is entitled to invoice each partial delivery separately.

    8. The Customer is obligated to accept the purchased/rented goods at the time they are delivered to him, or at the time they are made available to him according to the Agreement.

    9. If the Customer has not provided the necessary information or instructions for the delivery of the goods or refuses to accept them, the goods will be kept available for the Customer at his expense and risk. The Customer is liable for all additional costs, such as, but not limited to, storage fees, unnecessary transport costs, time loss, administrative fees, and similar costs.

    10. When the Agreement involves work on-site, the Customer shall ensure that the work can begin on time, including by making the worksite easily accessible for 3Made BV personnel, employees appointed by 3Made BV, and regarding the goods to be delivered. Furthermore, the Customer will ensure the availability of the required electrical power and connections, proper lighting of the work areas, and, if necessary, provide tools such as elevated work platforms and scaffolding. The Customer shall also ensure that no work by third parties hinders or delays the performance of work by 3Made BV personnel. The Customer is liable for any additional costs if the above-mentioned conditions are not met.

    11. With regard to all exports to destinations outside the EU, both for sales and rentals, and given that deliveries are always EXW Kontich, it is the Customer's responsibility to promptly provide the required customs documents to 3Made BV (for sales = the 'Single Document', for rental contracts = the 'Single Administrative Document' or ATA Carnet as proof of temporary export). All costs related to this (temporary) export will be charged to the Customer.

    12. Unless otherwise specified, goods are delivered EXW (Ex Works - Incoterms 2010) from the warehouses of 3Made BV. The risk of loss, damage, and theft passes to the Customer at the time of delivery. The transportation of the goods is always at the Customer's expense and risk.


    Article 4 – Modification and Termination of the Agreement


    1. If a modification or addition to the Agreement has financial and/or qualitative consequences, 3Made BV will inform the Customer in advance. Oral promises and/or modifications to Agreements are only binding after explicit written acceptance by 3Made BV.

    2. Without prejudice to any other rights or remedies, 3Made BV is entitled to immediately terminate the Agreement(s), without prior judicial intervention, in the following cases:


    a. If the Customer fails to meet any of its obligations under the Agreement;


    b. If, after the conclusion of the Agreement, circumstances come to the knowledge of 3Made BV that give reasonable grounds to fear that the Customer will be unable to fulfill its obligations;


    c. If 3Made BV requested the Customer to provide security for the performance of the Agreement, either upon conclusion of the Agreement or during its execution, and this security is not provided or is insufficient;


    d. In the event of bankruptcy, liquidation, insolvency, or suspension of payments of or by the Customer, or if the Customer files a voluntary request for judicial reorganization (in accordance with the Belgian Law of January 31, 2009, regarding the continuity of businesses), provided, however, that in the latter case, the Customer has not confirmed within thirty (30) days of receiving a request from 3Made BV that it will continue to execute the Agreement and fulfill all its obligations under it.

    3. In the event of termination in accordance with article 5(2) above, all claims of 3Made BV against the Customer will immediately become due and payable, and the Customer will be obligated to return all goods supplied or made available by 3Made BV within 24 hours of receiving a written notice from 3Made BV. Without prejudice to any other rights of 3Made BV under the Agreement or these terms and conditions, if the Customer does not return the goods within 24 hours, 3Made BV and/or its representatives will be entitled to enter the premises where the goods are located to repossess the goods. The Customer is required to cooperate in this.



    Article 5 – Advice and Data


    1. Advice is given to the best of 3Made BV's knowledge. 3Made BV accepts no liability for (oral or written) advice given.

    2. Advice provided by 3Made BV does not relieve the Customer of the obligation to carry out its own research regarding the suitability of the goods for the intended purpose. The same applies to information concerning the composition of goods and their possible applications.


    Article 6 – Invoices and Payment


    1. All invoices are payable immediately, unless a payment term is agreed upon in writing.

    2. All amounts owed to 3Made BV must be paid in full without deduction, discount, or set-off by deposit or transfer to an account designated by 3Made BV. The Customer cannot invoke any compensation, counterclaim, or right of retention against 3Made BV, whether based on breach of contract, error, violation of legal obligations, or any other reason to justify a deferral of payment for all or part of the amount owed.

    3. If payment terms have been granted, these will automatically expire, without prior notice of default, by the mere fact of non-compliance with an interim due date or deadline, and the entire balance will immediately become due, increased by the applicable default interest and costs.

    4. Complaints or disputes must be notified to 3Made BV in writing by registered letter within 7 days following the invoice date to be admissible. The Customer's dispute of any invoice or part thereof, for whatever reason, does not entitle the Customer to withhold payment of the overdue invoices, even partially.

    5. If the Customer fails to meet its payment obligations in a timely manner, the Customer shall owe default interest at the special interest rate specified in Article 5 of the Belgian Law of August 2, 2002, concerning the combatting of payment delays in commercial transactions, over the amount owed without the need for a formal notice or judicial intervention. The Customer will also be liable for a flat-rate damage fee amounting to 10% of the total invoice amount, with a minimum of 200 euros, without prejudice to 3Made BV’s right to full compensation.

    All legal costs and extrajudicial costs of 3Made BV, including costs for internal and external advice, resulting from the Customer's failure to meet any (payment) obligation, will be at the Customer's expense.

    Payments made by the Customer will always first be applied to pay off any interest and costs due, and then to the oldest due invoices, even if the Customer specifies that the payment is for a later invoice.

    6. Bills of exchange, checks, assignment, payment by third parties, or credit granting do not result in debt renewal or any change to the terms of the Agreement.

    7. Invoices of less than 50 euros will automatically be increased by 5 euros in administrative fees.


    Article 7 – Liability


    1. 3Made BV is only liable for damage directly suffered by the Customer as a result of its breach of contract (including gross negligence) or unlawful act, up to a maximum of the price paid by the Customer for the goods or services (including rentals) that caused the damage. Any other liability of 3Made BV is expressly excluded, including, but not limited to, indirect or special damages, loss of profits, loss of contracts, goodwill, or damage to reputation, damage or destruction of data, or any other form of "lucrum cessans" or consequential damage of any kind, regardless of how such damage or loss occurred, and whether it originated from or was caused by breach of contract (including gross negligence) or unlawful act.

    2. The Customer indemnifies 3Made BV against any damage that 3Made BV may suffer as a result of claims from third parties related to the goods or services provided by 3Made BV, including but not limited to: claims from third parties (including employees of 3Made BV) who suffer damage as a result of the actions or omissions of the Customer or from unsafe situations caused by the Customer, or as a result of a defect in goods or services supplied by 3Made BV that were used or altered by the Customer in combination with other products or services.

    3. Without prejudice to the above, the Customer expressly acknowledges that 3Made BV has no responsibility for modifications made by the Customer or third parties to or improper use of the supplied goods or services.


    Article 8 – Force Majeure


    1. Despite any conflicting provisions in these general terms and conditions, 3Made BV shall not be liable to the Customer for any loss or damage that the Customer may suffer as a direct or indirect result of the fact that the delivery of goods or services by 3Made BV is hindered, delayed, or made impossible, significantly more difficult, costly, or unprofitable due to circumstances or events beyond the reasonable control of 3Made BV, including (but not limited to) force majeure, war, riots, strikes (including within 3Made BV’s own company), lockouts, trade disputes or labor unrest, accidents, failure of installations or machines, fire, flooding, storms, difficulties or increased costs in finding labor, materials, raw materials, or transportation.

    2. As long as the force majeure situation persists, the obligations of 3Made BV shall be suspended. If the period of force majeure lasts longer than 14 days, both parties are entitled to terminate the Agreement without any obligation for compensation.

    3. If 3Made BV has partially fulfilled its obligations or can only partially fulfill them when the force majeure occurs, it is entitled to invoice the executed and/or executable part separately, and the Customer is obliged to pay this invoice as if it were a separate Agreement. However, this does not apply if the executed or executable part has no independent value.


    Article 9 – Applicable Law


    1. All questions and disputes regarding the validity, interpretation, enforcement, execution, or termination of these general terms and conditions, or any offer, order, or Agreement thereunder, will be governed by and construed in accordance with Belgian law. The application of the Vienna Convention on Contracts for the International Sale of Goods is expressly excluded. The Customer explicitly acknowledges the jurisdiction of the Courts of the judicial district of Mechelen, Belgium.

    2. Despite any other provision of these terms, any claims by the Customer arising from or in connection with these terms, or any offer, order, or Agreement thereunder, shall in any case be time-barred six (6) months after the date of delivery and/or service.



    Chapter II – Special Provisions Applicable to Sale, Contracting, Rental, Services, and Repairs


    Article 10 – Sale and Contracting


    1. 3Made BV retains full ownership of the goods until the full and final payment of the agreed price, including any transport costs, taxes, fixed charges, and overdue interest. Until that time, 3Made BV retains the right to demand full payment, regardless of any ongoing partial payments. Until this full and final settlement is made, the Customer is fully prohibited from selling, donating, leasing, lending, pledging, using the goods for mortgage purposes, processing them, or incorporating them into real property, transferring, or using them as contribution, either for free or for a fee. 3Made BV and/or its appointed persons have the right to access the premises (of the Customer or third parties) where the goods are located to reclaim them based on the terms of this article if the Customer fails to meet their obligations. The Customer will provide full cooperation upon 3Made BV's first simple request.

    2. 3Made BV is not liable for visible defects that the Customer either noticed or reasonably should have noticed upon delivery. To be valid, complaints regarding visible defects must be reported to 3Made BV in writing immediately, within one (1) calendar day after delivery, and in any case, before the goods are used. All other complaints concerning the sold goods must be reported to 3Made BV in writing within eight (8) calendar days after delivery.

    3. For orders where contracting is involved, whether fully or partially, acceptance occurs implicitly when the goods are fully or partially delivered and put into service without reservation, or when the Customer or third parties perform work on the delivered goods or take possession of them without reservation. Acceptance by delivery covers all visible defects. Due to the nature of the work and the activities of 3Made BV, the completion of contracting work is done in one phase, which is immediate and final.

    4. 3Made BV is only liable for its subcontractor if it is a pure and direct subcontract. As soon as 3Made BV does not have the free choice of subcontractor or when it becomes apparent during the works that the Customer deals directly with the subcontractor, 3Made BV’s liability in this regard is void, and any subsequent invoicing is to be considered solely as technical processing. The Customer cannot condition the fulfillment of their obligations towards 3Made BV on documents, data, or calculation methods related to the subcontract agreement, unless expressly agreed otherwise. The Customer is responsible for the place of delivery and utilities (such as electricity, water, and heating).

    5. Without prejudice to any other provision of these general terms and conditions, 3Made BV can never be held liable for more than what its suppliers and subcontractors are liable for towards 3Made BV, or up to the value of the warranty provided to it.

    6. For the sale of second-hand goods, 3Made BV gives no warranty on the goods. The Customer purchases the goods in the condition they are in, with no liability or warranty from 3Made BV.


    Article 11 – Rental and Services (Completed Productions)


    1. The term "Customer" also refers to the "lessee"; "lessor" refers to 3Made BV.

    2. If 3Made BV is unable to meet its delivery obligations for any reason, 3Made BV will notify the Customer as soon as possible and propose any alternatives. If these alternatives are not accepted by the Customer, the Customer will only have the right to cancel the Agreement without any cost to the Customer. Any further liability or compensation by 3Made BV is excluded.

    3. The rented goods remain the property of 3Made BV at all times, or, if applicable, of the affiliated companies. The lessee will only use the goods for the purpose for which they were manufactured. The lessee guarantees that they are familiar with the operation of the goods. The lessee will treat the goods properly and ensure they are stored in a safe and appropriate manner.

    4. The lessee is always liable for damage, loss, or theft of the rented goods until they have been returned to the warehouses of 3Made BV. The lessee will immediately notify the lessor of any damage or loss to the rented goods and will promptly return these goods to the lessor. In case of theft or vandalism, the lessee will immediately file a report with the police in the place where the theft or vandalism occurred and provide the lessor with a copy of this report. The lessee will compensate the lessor for the costs of repair or replacement of the rented goods and for the loss of rental income during the period required for repair or replacement, to the extent that such period exceeds the agreed rental period for which the lessee has paid. The lessee will insure the goods for damage and loss (including theft) for the duration the goods are at their disposal. 3Made BV is entitled to request the policy and proof of premium payment at any time. If the lessee does not take out adequate insurance (or fails to demonstrate this to the lessor), or if requested by the lessee, the lessor or any of its affiliated companies may take out insurance to cover the risks of accidental damage, loss, or theft of the rented goods in accordance with the conditions specified in the Special Terms "Accidental Damage and Theft – Waiver of Recourse."

    5. The lessee is responsible for all damage caused to third parties by materials from 3Made BV, regardless of their condition. The lessee will ensure insurance coverage for any damage caused by their actions or defects in the materials.

    6. The lessee will at all times grant the lessor, or a person authorized by the lessor, access to the premises or property where the goods are located to inspect the presence and/or condition of the goods. 3Made BV is at any time entitled to remove the goods from the lessee or their holder if the lessee fails to meet their obligations. The lessee must cooperate in this regard.

    7. All rented goods are inspected in accordance with Belgian legislation. The lessee is responsible for all necessary inspections on-site and for any permits and/or approvals for the use of rented goods.

    8. The lessee must ensure that the rented goods are in good condition when delivered to them. Accepting the goods without notation on the delivery note or receipt, or other form of acknowledgment, serves as proof that the shipment was complete and in good condition at the time of delivery.

    9. Any malfunction of the rented goods must be reported in writing to 3Made BV immediately, or the complaint will be deemed inadmissible.

    10. All goods must be returned in their original condition: repairs, alterations, or other modifications to the goods by the lessee or third parties are expressly prohibited without the written consent of the lessor, and any resulting damage and/or costs will be charged to the lessee.

    11. Late return of the rented goods will always be charged, along with any additional costs incurred as a result.

    12. Early return of the goods will not lead to a price reduction; the agreed price for the full rental period will be charged.

    13. The lessor is entitled to require a security deposit from the lessee and reserves the right to offset overdue rental payments with the security deposit, as well as the costs of repair and/or cleaning of the rented goods.

    14. For completed productions (including services and providing personnel by the lessor), the same conditions as those specified in this Article 12 apply.




    Article 12 – Repairs


    1. By submitting a request for a Return Merchandise Authorization (RMA), the Customer agrees to these general terms and conditions.

    2. By submitting an RMA request, the Customer agrees that a quotation fee will be charged, even if the Customer refuses the prepared quotation.

    3. All communicated timelines for repairs and/or maintenance are purely indicative.

    4. 3Made BV is not responsible for improper or unprotected goods and cannot be held liable for any damage resulting from such negligence. If the Customer does not use the original packaging of the goods, they assume the risk of damage to the goods during return shipping to 3Made BV.

    5. If, after receiving the device for repair and/or maintenance, additional hidden defects or defects not reported by the Customer are discovered, 3Made BV will prepare a new quotation and submit it for the Customer's approval.

    6. For every repair, modification, or maintenance order, the Customer is responsible for storing any data that may be on the device. 3Made BV cannot be held liable for loss or damage to the data.

    7. The return of accessories not listed in the RMA application cannot be claimed.

    8. 3Made BV will insure the materials entrusted to it for repair and/or maintenance against fire and theft while in its possession. Any other liability of 3Made BV is expressly excluded.

    9. For devices under warranty, the manufacturer's warranty terms apply. All costs for repairs and/or maintenance carried out by 3Made BV that are not covered by the manufacturer's warranty will be invoiced by 3Made BV to the Customer. Devices whose repair is covered under warranty will be returned after repair at the expense of 3Made BV.

    10. The pickup or receipt of devices by the Customer or their authorized representative always constitutes approval of the condition in which the device is found.

    11. If the Customer fails to collect the device within one month after the repair and/or the preparation of the relevant quotation, 3Made BV is authorized to sell the device and deduct all its costs from the net sale price (excluding VAT) obtained from the sale. Any remaining balance will be transferred to a bank account designated by the Customer.

    12. A warranty period of 3 months applies to repairs carried out by 3Made BV, with the understanding that the warranty is limited to the parts used and the work performed.